Wednesday, September 22, 2010

CORETANKU 35

7. Satu pengalaman pernah dilalui..hingga ke hari..Zubir...dmana pengalaman..mungkin sukar didapati dmasa2 akan datang..ni menunjukan kita lemah serba kekurangan..cuma kadang2 kita tersa kita bagus sgt..terasa maksum...atau kita rasa..kita  belajar dengan guru  yang mursyid...bagi kita yang melalui proses ..upsr..pmr..spm ...stpm dan ke menara gading..adakah tenaga pengajar semuanya mempunyai ciri2 guru mursyid...kalau di barat semanjung guru kita India dan cina pun ada..

kita bukan berada dzaman 100 tahun dahulu..

Hingga perempuan dlarang belajar...dan lelaki dlarang belajar dsekolah orang putih@Inggeris..apa kata orang dahulu...jadi kafir...

sekali pandang..xmasuk akal...bila diamati2...mungkin ada betul...
secara ringkas...kita diajar bahawa air hujan berasal dari wap air...berkumpul jadi awan..akhirnya terjadi hujan...kita terimalah..mgkin susunan begitu Allah aturkan.Tapi adakah tidak..mungkin ada  yang memahami hujan itu terjadi dari wap semata2 tetapi hakikatnya dari Allah..kias yang lain...sperti terjadi tasik ladam serta gempa bumi ...mereka langsung xmengaitkan kekuasaan Allah Taala...

Secara halus mereka telah menanam kepercayaan bahawa banyak benda terjadi dengan sendiri..Sedangkan dalam Islam tidak begitu..Semuanya datang kekuasan dan ciptaan Allah...

Begitu licik mereka dan syaitan nak menyesatkan kita...

8. Zubir..kenapa..sya nyatakan pada zubir saja...kerana saya anngap  zubir boleh memahami maksud saya...saya rasa kerdil.ssgat2 ...kalau nak bandingkan dengan bijak pandai di fb ni...kebanyakan saya rasa..tapi  apa yang  saya rasa  ni... xbetul...sebab guru sya pun jenis xbetul...de segelintirnya berhujah nak menang saja..dan rasa ia betul ssagt2...

bagi sya..org macam kita jawab stakat mampu...lepas tu jgn layan orang macam ni...guru saya yg xbtul tu kata...orang ni jahil murakab...
iaitu pandainya xboleh diikut...bodohnya xmahu diajar...macam orang bodoh sombong...saya tambah satu jenis jahil...iaitu jahil kedehak@bodok kedehak...guru saya yg xbtul kata apa dia tu...ssb ia pun xtau...itu istilah sya cipta sendiri...saya kata...gini ustaz..jahil kedehak tambah satu lagi aje ustaz...ia itu...pandai xboleh diikut..bodoh xmau diajar...lepas tu da lah bodoh melawan pulak(ini yg sya tambah)...ustaz tu tersenyum sgt2 lebar...kerna geli...sbb ia guru xbtul...kalau kita ttu dan trbahak2 ketawa...


9. Ini pengalamannya zubir...bila dah belajar ..gatal lah nak mengajar...mengajarlah...perkara itu berlaku la dengan lancar...orang sekarang kata...beres...

satu hari pengalaman begitu menguji ilmu kita..kita pun memang xde ilmu...ada pun ciput ssgt2...jadi de sorang bertanya soalan...

soalan berbentuk soal dan  jawab..ringkasnya begini...

'ustaz..stiap perbuatan dan pergerakan berlaku dengan izin Allah..betul tak ustaz....sya jawab 'betul'

'jika tak ada izin Allah ia tak boleh berlaku...betul tak ustaz....saya jawab 'betul'

.....jadi ustaz...soalan begini...saya beli guni(mcm karung dulu isi kelapa..sekarang jrg di lihat lagi)...kemudian saya basahkan....pastu saya pergi rumah ustaz...saya curi ayam ustaz...pastu saya jual...(keterangan guni dbasah tu..tujuan ayam xbising sbb sejuk bila berada dlm guni basah tu)

masalahnya..tak kan saya salah...sahaja.... sebab perkara itu berlaku semua dengan izin Allah..

tergamam...pucat gigi(tapi control mancho)...

zubir tau apa saya jawab...saya jawab dengan tenang dan yakin...tuan sya minta maaflah...sebab sya tak tau jawapannya...tangguh minggu depan...saya tanya guru saya...ketika tu bukan saya berdua tapi ramai..maklumlah majlis pengajian...sya amat ingat pesan guru sya yang xbtul tu...katanya...soalan bukan mesti dijawab..kalau nak jawab...jawablah...kalau xnak...jangan kita jawab...lagi satu...kalau xtau..cakap  kita memang xtau...jangan kita cakap perkara yang kita tak tahu...atau masih samar2 dalam ilmu kita...


10.Ttu zubir nak tahu apa kesudahan ceritanya...ni yang pengalaman hidup merupakan sekolah...iaitu berlaku proses pembelajaran yang xformal...ni kita dapat dari umur...yang Allah kurniaankan...banyak umur dah tua lah ttu banyak pengalamannya...
...

pe lagi dalam sminggu masa yang beri...sya carilah guru yang xbape betul tu...belum sempat jumpa dan cari ..tiba2 trpancul di sekolah tempat saya mengajar...kerana ia ada sedikit urusan...

pe lagi saya pun tanya...zubir nak tahu apa reaksi guru xbape btul tu...ia senyum ssgat2 lebar...kalau kita yang rock...geli sakan lah...ia boleh senyum dan relax je...

gini...jawab balik macam soalan dia juga..iaitu kita soal dia jawab...

macam mana ustaz...macam xsabar nak dengar jawapan darinya...

ustaz(tok guru ni mesra alam) ia pakai engkau ..aku aje..

engkau jawab begini...

jangan lupa panggil ia tuan...kita bodek dia...hormat ssungguh2 takut soalan itu nak menguji kita....atau mmg ia tak tahu...atau ada orang tanya dia tak boleh jawab...

'tuan...kalau kita buat baik..ikut perintah Allah...taatlah...tentu kita Allah masukkan ke dalam syurga ...betul tak tuan'

ttu ia kata betul....(mmg pun masa saya jawab..ia kata betul)

'tuan...kalau kita buat jahat...mungkar..lawan Allah...ttu kita akan
Allah masuk dalam neraka...betul tak tuan...

ttu ia kata betul...(mmg pun masa saya jawab..ia kata betul)

pastu kita jawab begini bagi kesimpulan ....

'jadi malanglah tuan...jika tuan buat begitu..sebab Allah dah pilih tuan jadi ahli neraka...sebab perbuatan tuan itu...perbuatan ahli neraka'

Bila dengar jawapan itu.. yg dijawab oleh guru xbape btul..trgamam saya skejap  tapi puas...mmg langsung terfikir atau terlintas jwapannya begitu...

dlm pada masa yang juga...ada saya tanya dengan ustaz2 lain...lebih2 ustaz dskola sama tempat mngjar..ia kelulusan al azhar mesir...tinggikan ilmunya...ia jawab btul...tapi rasa xmantap...yang saya tanya jawapan bih kurang sama..dengan jawapan orang lain yang penah saya tanya..

jawapannya begini..


kita... Allah dah beri akal..kita tahu mana buruk dan baik...jadi salah lah kita sebab memilih perbuatan yang betul....

jawapan nya betul..tapi xmantap dan xkukuh..tak setanding dengan soalan...

zubir nak cerita slanjutnya...

jawablah..sbagaimana diatas..bagaimna jawab guru yang xbape btul tu...

ia pulak pucat gigi..tergamam..mukanya kuning..biru..merah..malu
lepas ia pun berkata...betul...saya puas dgn jawapan ustaz..

sya xberani brlagak..sya cerita dari A sampai Z...ni jawapan dari guru sya...sya sebut nama...ia xkenal...cuma penah dengar namanya..

kesimpulan...

saya xkata atau tuju pada zubir...xkena mngena pun...cuma lok sya cakap orang xde kne...mngena..xtimbul bantah membantah...saya cakap ni umum...ni juga untuk peringatan semua orang trmasuk saya....jangan bantah mbantah...jangan asyik nak menang dalam hujah..dan nak cakap benda yang kita tak tahu...atau masih samar2...atau kita masih dalam belajar lagi...masih banyak perlu dketahui..Ilmu Allah trsgt2 luas.

No comments:

Post a Comment