Monday, March 7, 2011

CORETANKU 396

RASULLULLAH SAW MELARANG MEMPERJUANG BANGSA...DULU GUNA TIKET PAS...AKAN DATANG BOLEH GUNA TIKET BN...ATAU BEBAS..

PAS patut risau undi muda, bukan Felda
Jimadie Shah Othman
Mac 7, 11
5:29pm

Bukan semata-mata kegagalan menembusi kawasan Felda, PAS juga patut melihat lebih serius terhadap kemerosotan undi golongan muda ekoran kegagalannya merampas kerusi Kerdau daripada BN semalam.

Berbeza dengan penumpuan awal, keputusan yang diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan bahawa kekuatan PAS hampir tidak berubah – tidak banyak bertambah atau berkurang – di tiga kawasan Felda dan sebuah rancangan Felcra, yang dikatakan kubu BN.

kerdau pas results watchingBagaimanapun, jika berbanding dengan lawannya, pertambahan sokongan BN lebih besar. Persoalannya, dari manakah datangnya sokongan ini? Jawapannya boleh dilihat pada jumlah pertambahan pengundi dan peratusan yang keluar menunaikan tanggungjawab mereka semalam.

Calon PAS Hassanuddin Salim tumpas di tangan Syed Ibrahim Syed Ahmad dengan majoriti 2,724 undi. Hassanuddin mendapat 2,336 undi manakala Syed Ibrahim mendapat 5,060 undi.

Dalam pilihan raya kecil kali ini, seramai 8,999 pemilih layak mengundi – pertambahan 542 orang daripada 8,451 pada tahun 2008. Manakala peratusan keluar mengundi pula meningkat kira-kira 3 peratus - daripada 80.33 kepada 83.2 peratus.

Ini menunjukkan bahawa orang muda dan pengundi baru lebih banyak terlibat dalam pesta demokrasi di kawasan seluas 273km persegi yang 65 peratus penduduknya bergantung hidup kepada aktiviti pertanian.

Undi muda merosot 6 peratus


PAS juga mengakui kedua-dua fenomena itu – pertambahan jumlah dan peratusan pengundi – menyumbang kepada kekalahannya kali ini.

Bagaimanapun, analisis segera pengarah pilihan rayanya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man pada Ahad malam tidak menyebut tentang trend pengundi muda yang kini kembali kepada BN.

NONEBerdasarkan keputusan di saluran ketiga di Jengka 22, Jengka 23 dan Desa Murni, berbanding 43 peratus (atau 307 pengundi muda) sokongan dalam pilihan raya umum, sokongan kepada PAS merosot 6 peratus kepada 37.44 peratus sahaja.

Parti Islam itu mendapat 423 undi di ketiga-tiga kawasan itu berbanding BN sebanyak 707 undi. Jika ditanya apakah persamaan antara ketiga-tiga kawasan tersebut dibandingkan dengan tempat lain, mungkin satu jawapannya – mereka mendapat gelanggang futsal baru.

Di tempat-tempat lain, BN dilihat cuba memancing undi dengan mengumumkan pelbagai projek kebajikan seperti projek sambungan air bersih dan pembinaan masjid baru berharga RM500,000.

Sokongan itu selari dengan kenyataan timbalan ketua Pemuda Umno Datuk Razali Ibrahim sebelum ini yang berpendapat golongan muda lebih mahu didekati melalui aktiviti berasaskan riadah dan sukan.

Malah, timbalan menteri belia dan sukan itu sebelum ini tampil turut serta bermain futsal di Desa Murni bersama pengundi muda di Desa Murni.

Bob Lokman lawan Ana Raffali


200211 bob lokman kerdauSatu lagi projek yang dilihatkan memberikan kesan kepada undi muda adalah projek perkampungan Wi-Fi di Kerdau yang diumumkan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim sebelum ini.

Populariti PAS di mata orang muda meningkat ekoran kedatangan pelawak dan penulis lirik terkenal Bob Lokman, menjadi luntur apabila BN membariskan penyanyi yang sedang meletup Ana Raffali yang menjadi kegilaan anak muda selepas menang dalam Anugerah Juara Lagu.

Mungkin tindakan PAS menagih sokongan pengundi Felda menyebabkan mereka lupa kepada 38.53 peratus pengundi muda - umpama pepatah "yang dikejar tak dapat, yang dikendong keciciran'.

NONEJika diteliti undi di kawasan 3+1, PAS hanya mendapat 1,276 undi berbanding BN sebanyak 2,131. Bagaimanapun, tidak harus menafikan, mereka mendapat tambahan 476 undi di kawasan itu.

Berdasarkan fakta ini, bermakna, PAS tidak pernah kehilangan sokongan di kawasaan itu sebaliknya mengalami masalah meluaskan pengaruhnya. Soalnya, adakah serangan mereka melalui Persatuan Anak Felda Kebangsaan (ANAK) tidak berkesan?

Jawapannya tidak, ia berkesan. Cuma pemerhati politik berpandangan, kenapa ANAK baru muncul setelah hari kelima berkempen? Dan kenapakah pusingan awal kempen hanya bertumpukan isu “Buku Jingga” yang dilihat tidak difahami dan diambil peduli orang banyak pengundi di bawah?

Jawapannya ada pada PAS sendiri.


Nik Aziz 'tak halal' kemenangan BN
Mac 7, 11 8:28pm

Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau "tidak halal" kemenangan BN dalam pilihan raya kecil DUN Merlimau dan Kerdau semalam kerana mendakwa jentera kerajaan bersikap berat sebelah.

Meskipun terpaksa akur dengan keputusan itu, Menteri Besar Kelantan itu, mendakwa kekalahan PAS adalah disebabkan kesemua jentera kerajaan termasuk media perdana berpihak kepada BN.

Malah, menurutnya beliau tidak hirau sokongan pengundi Melayu kepada PAS merosot kerana pada kedua-dua pilihan raya kecil itu disifatkannya sebagai berat sebelah.

"Sebagai pemimpin PAS, mana-mana menteri, pihak berkuasa, yang menyalahgunakan kuasa, saya tak halal dunia akhirat," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Kota Bharu hari ini.

Bagi DUN Merlimau, calon BN Roslan Ahmad, 44, menewaskan calon PAS, Yuhaizad Abdullah, 38, dengan majoriti 3,643 undi, manakala bagi DUN kerdau, calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad, 44, menewaskan calon PAS Hassanuddin Salim, 43, dengan majoriti 2,724 undi.

Mengenai desakan DAP supaya kerajaan PAS Kelantan menarik balik pengharaman judi di negeri itu, Nik Abdul Aziz berkata pihaknya sedia menjelaskan pendirian kerajaan negeri Kelantan agar pengerusi DAP Karpal Singh memahami perkara di sebalik pengharaman berkenaan.

"Perkara itu boleh dirunding, sebagaimana yang pernah disebut Karpal," katanya.

Pada 28 Februari lalu, pihak berkuasa tempatan menyaman dua pemilik kedai buku di negeri ini kerana menjual tiket loteri menyebabkan timbul dakwaan bahawa kerajaan PAS Kelantan menidakkan hak penganut agama lain di negeri ini.

Ekoran pengharaman itu, Karpal mendesak kerajaan PAS Kelantan supaya menarik balik pengharaman itu memandangkan ia dibenarkan kepada kaum bukan Islam di bawah Undang-undang kerajaan persekutuan dan Kelantan tidak terkecuali.

Mengenai dakwaan imej beliau disamakan dengan pengamal ajaran sesat Ayah Pin, Nik Abdul Aziz berkata biarlah perkara itu ditentukan oleh Allah s.w.t dan diselesaikan di akhirat nanti.

- Bernama



Ibrahim: 'Mendung sudah berlalu bagi BN...'
Hazlan Zakaria
Mac 7, 11
2:53pm

Bukan sahaja BN kini dalam kedudukan yang lebih kuat, tetapi ia juga mampu menyerang balas dan merampas semula kerusi yang terlepas ke tangan Pakatan Rakyat sewaktu tsunami politik Mac 2008.

NONEIni adalah penilaian ahli parlimen Bebas Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali mengenai keadaan politik semasa, dan ia diperkuatkan lagi dengan kemenangan berganda BN dalam pilihan raya kecil DUN Merlimau and Kerdau semalam.
Mendung telah berlalu, begitulah katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini, dengan merujuk kepada rangkaian kemenangan BN dalam pilihan raya kecil sehingga kini.

Beliau percaya, satu sebabnya ialah ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah kehilangan penampilannya di kalangan pengundi.

"Ia bukan lagi persoalan sama ada Anwar akan (menawan) Putrajaya atau tidak. Persoalannya ialah sama ada BN akan memperolehi semula majoriti dua pertiganya dan kerusi-kerusi yang dimenangi Pakatan, malahan mungkin merampas semula negeri-negeri yang diperintah oleh pembangkang" katanya.

Ibrahim berkata keadaan semakin bagus bagi BN, terutama jika ia boleh mengelak isu-isu yang boleh membakar hati rakyat seperti saman ekor dan kenaikan harga barangan keperluan “walaupun ia satu fenomena global”.

“Saya percaya jika BN boleh menangani isu-isu ini dengan baik, ia boleh mendapatkan semula sokongan," katanya, sambil berkata, ia adalah penilaiannya dari kaca mata ahli parlimen Bebas.

Ibrahim antara antara mereka yang dibawa oleh BN untuk berkempen bagi gabungan itu semasa pilihan raya kecil Merlimau and Kerdau, yang menyaksikan kekalahan dua calon PAS yang bertanding di kedua-dua DUN tersebut.



Memoir Dr M muat dakwaan 'kisah seks' Anwar
M Krishnamoorthy
Mac 7, 11
9:14pm

Tun Dr Mahathir Mohamad memuatkan 20 halaman dalam memoirnya yang bertajuk - A Doctor In The House - mengenai bagaimana beliau mendapat tahu tentang dakwaan kisah seks Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan lelaki dan wanita, yang membawa kepada pemecatannya pada 1998.

Ia diceritakan di bawah bab bertajuk 'Anwar's Challenge' dalam memoir setebal 800 halaman itu. Mahathir menulis, empat tahun selepas ketua polis negara, Tun Hanif pertamakali memberitahunya tentang dakwaan yang mengaitkan Anwar dengan aktiviti homoseksual, seseorang menghantar kepadanya buku '50 Dalil Kenapa Anwar Ibrahim Tidak Boleh Jadi Perdana Menteri'.
NONEKatanya, buku itu jelas merupakan satu percubaan untuk mensensasikannya untuk mengaut keuntungan, maka oleh itu, beliau tidak membacanya, tetapi khabar angin tentang Anwar tidak pernah berakhir.

Menurutnya, kemudiannya pada tahun 1997, beliau menerima sepucuk surat dari seorang wanita bernama Ummi Hafilda Ali di mana kandungannya berisi tuduhan khusus yang terperinci mengenai dakwaan liwat terhadap Anwar.

Sementara itu, Mahathir berkata polis telah meneruskan pemantauan mereka terhadap aktiviti timbalan perdana menteri itu, kerana ia merupakan amalan biasa mereka.

Mahathir berkata, kalaupun beliau meminta mereka berhenti, beliau ragu yang mereka akan berbuat demikian. Dan kali ini, tambahnya, mereka mempunyai bukti, termasuk gambar-gambar dan pengakuan mereka yang terlibat.

Menulis mengenai peristiwa yang membawa kepada pemecatan Anwar, Mahathir menceritakan bagaimana beliau menemubual empat gadis yang memberitahunya bagaimana mereka dipujuk untuk bertemu seorang yang sangat berpengaruh, oleh seorang lelaki India yang mereka kenali sebagai Nalla.

Katanya, lelaki itu telah membawa setiap gadis itu secara berasingan ke sebuah rumah di Kenny Hills. Di situ mereka bertemu seorang yang mereka dikenalpasti sebagai timbalan perdana menteri. Mereka diminta menanggalkan pakaian untuk mengadakan hubungan seks.

Kedua-dua mereka, tulisnya lagi, enggan berbuat demikian tetapi yang dua lagi bersetuju. Mereka bersedia bercakap dengan polis dan dengan beliau, tetapi berkeras tidak mahu memberi keterangan di mahkamah.

Mahathir berkata beliau kemudian memanggil menteri besar dan ketua menteri Umno ke Sri Perdana dan memberi taklimat kepada mereka mengenai apa yang diketahuinya tentang Anwar dan menunjukkan kepada mereka gambar-gambar saksi tersebut.

Ini adalah antara bab-bab dalam memoir tersebut, yang turut mencatatkan memorinya ketika zaman kanak-kanak; perjuangan Malaya di zaman penjajahan British, Perang Dunia Kedua dan Kemerdekaan,' serta kehidupannya sebagai seorang doktor.





Analisis telefon tidak diserah pada inkues TBH
Wong Teck Chi
Mac 7, 11
7:30pm

Mereka yang menghadiri prosiding suruhanjaya diraja yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock (TBH) terkejut apabila mereka mendengar yang dua laporan analisis telefon bimbit milik enam pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), tidak diserahkan kepada koroner sewaktu inkues kematian Teoh sebelum ini.

Laporan tersebut telah dikemukakan kepada suruhanjaya itu hari ini oleh pegawai pengendalian dari Pejabat Peguam Negara.

Suruhanjaya juga juga turut memanggil Mohd Zaidi Abu Hassan - penganalisis laporan telefon dari pasukan polis - untuk memberi keterangan mengenai laporan tersebut.

Pengerusi suruhanjaya itu, Datuk James Foong terkejut apabila Mohd Zaidi berkata laporan tersebut tidak dikemukakan dalam inkues koroner yang membuat penghakiman terbuka terhadap kematian Teoh.

Seorang lagi pegawai pengendalian, Amarjeet Singh, menerangkan bahawa laporan analisis itu disebut semasa inkues, tetapi tiada sesiapa pun meminta mereka mengemukakannya kepada koroner.

Amarjeet berkata, dia menerima laporan itu minggu lepas dan telah memperolehi kebenaran SPRM untuk mengemukakannya kepada suruhanjaya tersebut.

Laporan pertama menganalisis kandungan telefon bimbit lima pegawai dari pejabat Selangor SPRM iaitu, ketua pegawai penyiasat, Hairul Ilham Hamzah, pegawai penyiasatan Mohd Anuar Ismail, Azeem Hamiz Jamaluddin, Mohd Ashraf Mohd Yunus dan Mohd Nazri Ibrahim.

Manakala laporan kedua pula meneliti kandungan telefon bimbit timbalan pengarah SPRM Selangor Hishamuddin Hashim.

Mereka mengandungi log panggilan, mesej teks dan buku telefon bimbit.



Telefon pegawai SPRM tiada maklumat pada hari kejadian
Mac 7, 11 7:36pm

Suruhanjaya yang menyiasat kematian Teoh Beng Hock diberitahu bahawa telefon bimbit milik enam pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak mengandungi maklumat pada hari kejadian.

Penolong juruanalisis, Seksyen Jenayah Komputer, Makmal Forensik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Inspektor Mohd Zaidi Abu Hassan berkata maklumat mengenai panggilan masuk, panggilan keluar, khidmat pesanan ringkas (SMS) dan panggilan yang tidak dijawab hanya boleh diperoleh bagi tarikh selepas 22 Julai 2009.

Katanya, bagi tarikh penting seperti 15, 16 dan 17 Julai 2009, tiada sebarang maklumat dikesan kerana berkemungkinan simpanan data untuk telefon terbabit terhad ataupun ia adalah telefon baru.

Beliau telah menganalisis lima buah telefon bimbit, masing-masing milik Hairul Ilham Hamzah, Azim Hafiz Jamaluddin, Mohd Asraf Mohd Yunos, Mohd Anuar Ismail dan Mohd Nadzri Ibrahim pada 23 Julai 2009.

Katanya, empat daripada telefon bimbit itu dapat dianalisis tetapi gagal berbuat demikian bagi telefon bimbit milik Mohd Nadzri kerana ia mempunyai 'pin lock key'.

Pada 13 Ogos 2009, Mohd Zaidi menganalisis dua buah telefon bimbit milik bekas Timbalan Pengarah SPRM negeri Selangor Hishamuddin
Hashim tetapi ia juga tidak menyimpan maklumat pada tarikh tersebut (15,16 dan 17 Julai).

Terdahulu Mohd Zaidi memberitahu bahawa beliau menggunakan perisian 'XRY' untuk mengesan maklumat pada kesemua telefon terbabit.

Teoh, 30, setiausaha politik anggota Exco Selangor Ean Yong Hian Wah, ditemui mati pada 16 Julai 2009 di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, selepas memberi kenyataan di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang terletak di tingkat 14 bangunan itu.

- Bernama


Karpal: Tangkapan tidak sah, bahan bukti mesti ditolak
Hafiz Yatim
Mac 7, 11
3:27pm


Tiga bahan yang mahu dikemukakan oleh pihak pendakwa sebagai bukti dalam kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, hendaklah ditolak kerana penangkapan ketua pembangkang itu, menyalahi undang-undang.

Peguam Karpal Singh berkata, bahan-bahan tersebut, di mana profil DNA diperolehi, diambil melalui cara yang tidak betul dan tidak adil atau melalui tipu muslihat.

NONEPeguam kanan dan ahli parlimen Bukit Gelugor itu berkata Anwar telah memberi keterangan bahawa tiga peguamnya - Datuk Param
Cumaraswamy, Sivarasa Rasiah , dan Sankara Nair - berada di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada 16 Julai 2008, untuk kenyataannya direkodkan.

“Pada masa itu Anwar tahu mengenai temujanjinya pada jam 2 petang di IPK Kuala Lumpur untuk memberi kenyataan mengikut seksyen 112 berkaitan dengan aduan Mohd Saiful Bukhari Azlan," katanya.

Katanya, Anwar juga memberi keterangan bahawa dia telah memaklumkan kepada pegawai SPRM untuk pergi ke Kuala Lumpur untuk memberi kenyataannya kepada pihak polis.

Dalam perjalanan balik, hujah Karpal, kereta Anwar telah dihalang oleh beberapa kereta tidak bertanda dan kereta polis dengan 10 hingga 15 anggota komando yang memakai penutup muka dan bersenjatakan mesingan.

“Sankara yang duduk di kerusi depan, telah bertanya kepada Supt Ahmad Taufik Abdullah tentang penangkapan tersebut, tetapi pegawai itu menjawab dia hanya mengikut arahan menangkap Anwar.

“Sankara tidak diberitahu alasannya dan begitu juga dengan Anwar apabila Taufik duduk di sebelahnya di kerusi belakang kereta polis. Apabila disoal balas oleh peguamcara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, Anwar menafikan yang dia mengetahui mengapa dia ditangkap,” katanya.

[Baca berita penuh]
Sementara itu, Bernama melaporkan, mahkamah diberitahu tidak ada sebarang helah, pujukan, ugutan atau janji dibuat bagi mendapatkan empat sampel dari lokap tempat Datuk Seri Anwar Ibrahim ditahan semalaman pada 16 Julai 2008.

Sehubungan itu, Peguam Cara Negara II Datuk Mohamed Yusof Zainal Abiden yang mengetuai pendakwaan berkata, mahkamah perlu menerima kesemua sampel tersebut sebagai barang kes dalam perbicaraan kes liwat Anwar, serta menolak permohonan pembelaan untuk tidak dimasukkan kerana ia didakwa diperoleh secara tidak sah.

"Anwar tidak diperdaya agar menggunakan berus gigi dan tuala atau minum air mineral tersebut. Selain itu, tidak ada sebarang pujukan, ugutan atau tekanan dilakukan terhadapnya ketika dia berada dalam lokap," katanya ketika berhujah di akhir prosiding bicara dalam bicara hari ini.

Beliau berkata jika keputusan mahkamah memihak kepada pendakwaan, dua saksinya iaitu ahli kimia Nor Aidora Saedon dan bekas ketua makmal forensik Polis Diraja Malaysia Cheras DSP Amidon Anan, perlu dipanggil semula untuk proses mengemuka serta menanda keempat-empat barang kes sebagai "P" (barang kes pendakwaan).

Barang kes berkenaan ialah ubat gigi, berus gigi, tuala Good Morning dan sebotol air mineral yang diambil Amidon dari lokap tersebut, yang kemudian disahkan oleh Nor Aidora mengandungi profil DNA milik 'lelaki Y', yang air maninya ditemui pada dubur pengadu, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Mohamed Yusof yang merujuk lebih 10 prinsip undang-undang nasional dan antarabangsa berkata, walaupun mempunyai budi bicara untuk tidak memasukkan bukti yang diperoleh secara tidak sah, mahkamah tidak boleh berbuat demikian jika ia relevan terhadap kes.

Beliau juga berkata penahanan Anwar pada 16 Julai 2008 adalah sah kerana pegawai yang membuat tangkapan, iaitu DSP Ahmad Taufik Abdullah, telah berbuat demikian ketika beliau menyerahkan waran tangkap di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPK KL) pada kira-kira 2 petang hari berkenaan, sebelum kenyataan tertuduh dirakam pegawai penyiasat DSP Judy Blacious Pereira.

"Anwar sendiri mengakui telah menandatangani satu dokumen yang diberikan kepadanya oleh DSP Ahmad Taufik pada hari tersebut, yang jelas menyebut dia ditahan mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan, iaitu berhubung kesalahan liwat," katanya.

Mohamed Yusof berkata mahkamah tidak mempunyai sebab untuk menolak keterangan saksi pendakwaan itu kerana beliau ditugaskan menahan Anwar oleh pegawai atasannya, iaitu Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Datuk Seri Bakri Zinin.

Katanya, walaupun polis diberi kuasa menahan mana-mana individu tidak melebihi 24 jam tanpa memberikan sebarang sebab, namun dalam kes ini, Anwar dan peguamnya S.N.Nair telah dimaklumkan mengenai alasan penahanan.

"Polis telah mematuhi semua undang-undang berkaitan, dan Anwar dimaklumkan mengenai sebab dia ditahan sebaik dibawa ke IPK KL oleh DSP Ahmad Taufik, diikuti oleh DSP Judy, jadi dakwaan tertuduh dan Nair yang mereka tidak diberitahu adalah tidak benar," katanya.

Mohamed Yusof juga berkata dalam kes ini, penahanan Anwar dilakukan selepas pengadu menjalani pemeriksaan kesihatan, diikuti pengumpulan sampel sebelum disahkan menerusi ujian DNA.

"Kami memperoleh waran tangkap pada 15 Julai 2008, dan dalam keadaan biasa, suspek akan dimasukkan ke lokap terlebih dahulu sebelum disiasat," katanya.

Anwar, 63, didakwa meliwat pembantu peribadinya Mohd Saiful, 25, di Unit 11-5-1 Kondominium Desa Damansara di Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Hassanuddin: Sedih cuma sementara
Jimadie Shah Othman
Mac 6, 11
9:05pm

Calon PAS Hassanuddin Salim berkata beliau hanya akan sedih buat sementara waktu sahaja ekoran kekalahannya dalam pilihan raya kecil Kerdau hari ini.
"Saya sedih cuma sementara waktu. Tetapi saya akan bergerak lebih jauh," katanya yang masih mampu ketawa dalam sidang media di markaz induk PAS di Kerdau hari ini.
azlanBekas kontraktor untuk projek berskala besar itu juga mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada petugas Pakatan Rakyat dan media yang membantu sepanjang tempoh berkempen.
"Saya juga ucapkan tahniah kepada calon BN," katanya sambil menasihatkan Syed Ibrahim Syed Ahmad supaya berkhidmat dengan baik seperti yang dijanjikan.
Calon BN tersebut memperolehi kemenangan besar dengan majoriti 2,724 undi, menewaskan Hassanuddin yang mendapat 2,336 undi.
Keputusan pilihan raya kecil itu diumumkan oleh pegawai pengurus pilihan raya, Datuk Tarif Abdul Rahman kira-kira 8.20 malam ini.
Majoriti kemenangan BN itu juga mengembalikan tahap sokongan yang dinikmatinya pada pilihan raya umum 2004 di mana parti itu mendapat majoriti sebanyak 2,565 undi.
Ia juga menunjukkan pertambahan hampir 70 peratus berbanding majoriti yang diperolehi BN sebanyak 1,615 undi pada 2008.
Pilihan raya kecil itu juga mencatatkan 83 peratus atau 7,480 orang pemilih keluar mengundi selepas semua 13 pusat mengundi ditutup 5 petang tadi.

No comments:

Post a Comment